EPS - Electronic Power Shift

V létě roku 2012 firma Campagnolo ukončila vývoj a testování první generace elektronického řadícího systému EPS, jehož zrození započalo již v roce 1992, kdy Campagnolo poprvé začalo experimentovat s elektronickým řadícím systémem. Konkrétnější podoba současného řadícího systému vznikla v roce 2004. Cesta k sériové výrobě byla opravdu dlouhá, nicméně čekání se dozajista vyplatilo, jelikož (jak je u firmy Campagnolo dobrým zvykem) na svět přichází produkt, který byl 5 let testován profesionálními závodníky, kteří svými připomínkami a zkušenostmi přispěly k jeho současné podobě.

V první fázi firma Campagnolo přišla na trh se dvěmi verzemi elektronických řadících sad: EPS V1 SUPER RECORD a EPS V1 RECORD. Obě verze byly/jsou funkčně identické. Stejně jako u mechanických variant těchto dvou sad nalezneme hlavní rozdíly v použitých materiálech (titan versus dural), typech ložisek (USB versus CULT) a v neposlední řadě i v propracovanějších detailech komponent řady SUPER RECORD. Na podzim roku 2012 je tato nabídka rozšířena o elektronickou sadu EPS V1 ATHENA, která nabízí zcela identické funkce s oběma vyššími systémy a liší se pouze v použitých materiálech.

V roce 2014 byla na trh uvedena modifikovaná zdrojová jednotka/baterie pro všechny 3 typy sad, přičemž EPS ATHENA byla povýšena a vylepšena do řady EPS CHORUS. Nová baterie (nesoucí označení V2) je menší a díky svému tvaru je předurčena pro montáž uvnitř rámu (nejčastěji pak do sedlové trubky). Tato nová verze vyznačující se především změnou tvaru baterie, kterou lze umístit do svislé rámové trubky rámu nese označení EPS V2.

Všechny tři nabízené verze EPS V2 jsou funkčně identické. Srovnejme je proto s mechanickou verzí současných řadících systémů. Campagnolo u svého elektronického systému EPS V2 dokázalo vylepšit již tak vynikající funkci multishifting, která u mechanické verze nabízí odřazení o 3 pastorky a zařazení o 5 pastorků. EPS V2 nabízí (oběma směry) možnost řazení o všech 11 pastorků najednou. Stačí pouze přidržet řadící tlačítko/páčku na 1,5 vteřiny. Řazení u systému EPS V2 je o 25% rychlejší nežli u mechanické verze (průměrná doba přeřazení na kazetě činí u elektroniky 0,35 s., zatímco u mechanického řazení je to 0,47 s.).

Modelový rok 2015 přinesl několik menších úprav (především přehazovačky a přesmykače). Hlavně však byla ukončena výroba sady EPS V2 ATHENA, která byla nahrazena zcela novou sadou EPS V2 CHORUS.

Třetí verze elektronockého řadícího systému s označením EPS V3 bude uveden do prodeje v dubnu 2016.


ELEKTRONICKÝ SYSTÉM PŘEHAZOVÁNÍ V DATECH

1992 počátek vývoje elektronického řadícího systému
2004 počátek vývoje současného EPS systému
2007 systém začínají testovat professionální jezdci
2011 (listopad) oficiální představení veřejnosti
2012 (leden) distribuce elektronických sad profesionálním stájím
2012 (březen) distribuce omezeného množství elektronických sad
2012 (září) standardní dostupnost elektronického systému
2013 (září) představena nová zdrojová jednotka/baterie s označením V2
2014 (září) představena nová sada EPS V2 CHORUS a ukončena výroba sady EPS V2 ATHENA
2015 (září) představena 3. generace s označením EPS V3
2016 (duben) zahájen prodej 3. generace elektronického řadícího systému EPS V3


TECHNICKÉ INFORMACE

EPS V1
Páky řadícího systému EPS V1 jsou zdrojem analogového signálu, který předávají do převodníku signálu (krabička umístěná na představci - INTERFACE), který upravuje analogový signál do digitální podoby a předává jej do řídící jednotky/baterie. Řídicí jednotka vysílá (tentokráte opět analogový) signál přesmykači a přehazovačce. Baterie EPS V1 je poměrně robustní a nenabízí možnost montáže do rámu. Řídící jednotka/baterie též obsahuje integrovaný diagnostický systém, který přímo uživateli oznámí (za pomoci různě barevných LED diod) jaký z komponentů (v případě poruchy systému) je potřeba překontrolovat. Přesmykač (stejně jako u značky Shimano) nabízí schopnost upravovat svou pozici podle zařazeného pastorku.
Seřízení a nastavení systému je jednoduché a zabere pouze několik desítek vteřin. Nicméně samotná montáž a uvedení systému do provozu by vždy měla být prováděna vyškoleným mechanikem s certifikací k montáži EPS. Dolaďování systému je možné dokonce i během jízdy.

EPS V2
Baterie EPS V2 je zásadní inovací této nové verze. Má štíhlý, podlouhlý tvar a umožňuje montáž baterie do rámu. Oproti baterii EPS V1 nová baterie EPS V2 již nenabízí  možnost diagnostiky případná poruchy (z důvodu uložení dovnitř rámu). Tuto funkci převzal interface. 

baterie EPS V2

EPS V3
Baterie EPS V3 má oproti předchozímu modelu výrazně menší průměr a je celkově o kousek delší, přičemž kapacita zůstala zachována. Nově se pomoci PU adaptérů uchycuje do sedlové trubky, což výrazně zjednodušuje montáž systému EPS V3. Jednodušší je také dobíjení baterie, které se nově provádí přes konektor umístěný na rozhraní / Itreface.

Největší novinkou je ovšem vybavení systému technologií Bluetooth, která společně s aplikací MyCampy (primárně určenou pro chytré telefony) umožňuje bezdrátové nastavení systému, jeho seřízení, diagnostiku a mnohem, mnohem více. Podrobnosti o možnostech, které bezdrátové spojení se systémem EPS V3 přináší naleznete v samostatné sekci Aplikace MyCampy.

baterie EPS V3

TECHNOLOGIE POUŽITÉ U EPS V3 SYSTÉMU

CLICK FEELING
díky této technologii nabízí systém pocit kliknutí, takže při každém zařazení jste si jisti tím, že jste opravdu dali příkaz k zařazení, popřípadě kolikrát přesně jste zařadili
DTI – DIGITAL TECH INTELLIGENCE
toto zařízení je umístěno do zdrojové jednotky a jeho úkolem je monitorovat veškerý chod EPS V2/V3 systému a postarat se o správné vykonání příkazů zadaných jezdcem
MULTI-SHIFTING
systém nebrání jezdci v používání JAKÝCHKOLIV převodů. Systém je plně adaptabilní i pro používání tzv. křížených převodů
ON BOAD DIAGNOSTIC
tato funkce v sobě zahrnuje schopnost detekovat celou řadu funkčních poruch což velmi urychluje odstranění případných vad systému
ZERO SETTINGS
jedná se o základní nastavení systému, které je nesmírně důležité pro jeho 100% funkčnost
RIDING SETTINGS
samotnému uživateli/jezdci (bez nutnosti navštívení servisu) je umožněno nastavit výchozí pozici přesmykače/přehazovačky, což je zvláště potřebné při závodech např. při výměně kazety/zad.kola. Tomuto nastavení se říká RIDING SETTINGS
AUTOMATIC CORRECTION
na rozdíl od mechanických řadících systémů si EPS V2/V3 systém vždy sám nastaví správnou pozici přehazovačky/přesmykače ve vztahu k pozici řetězu takže za žádných okolností nedochází ke tření řetězu o vnitřní stěny vodítek
RIDE BACK HOME
tato funkce umožní jezdci používat kolo i v případě, že dojde k úplnému vybití baterie, a to díky možnosti mechanicky uvolnit přehazovačku
ONE LEVER – ONE ACTION
ovládací páčky (brzdová a řadící páčky) systému EPS jsou umístěny se stejnou logikou jako u systému mechanického
E2ERGONOMY
tvar řadících pák perfektně kopíruje tvar dlaně díky čemuž se páky skvěle drží
WATER PROOF
veškeré části EPS systému splňují mezinárodní standardy odolnosti proti vniknutí vody (IP67)
BLUETOOTH (pouze verze EPS V3)
nabízí možnost bezdrátové úpravy systému dle osobních požadavků uživatele, bezdrátovou diagnostiku, nastavení,...

BATERIE

je součástí řídící jednotky. Toto řešení bylo zvoleno z důvodu dosažení absolutní vodotěsnosti systému (veškeré komponenty EPS V1/2/3 splňují mezinárodní standard IP67 jsou voděodolné do 1 metru čímž bohatě splňují i ty nejnáročnější uživatelské podmínky. V závislosti na využívání systému vydrží baterie na jedno nabití až 1500 km. Baterie je konstruována na 500 nabíjecích cyklů. To papírově znamená, že v případě najíždění 2000km/měsíc = 24000km/rok bude potřeba baterii včetně řídící jednotky vyměnit za více jak 30 let. Doba nabíjení cca 90 minut.

Vše o nákupu

Aktuality

Archiv aktualit